maandag 23 augustus 2010

Dag Acht

Skoganvarre- Honingsvag ( 285 km)

Vandaag een verslag van tijdelijk twwotn!

Gisteren was de reis dus eigenlijk een beetje saai, en heb ik ook een flink stuk van mijn laatste Percy Jackson boek uitgelezen ( dank vriendin, voor de boeken, en zus, voor het lenen van de e-reader!) Op zich geen straf hoor, de boeken zijn leuk geschreven, en erg spannend, dus ik wil best graag verder lezen, maar daar is vandaag niets van gekomen!

Zo * saai* als het gisteren was, zo leuk en veel te zien was er vandaag weer. Om te beginnen de rendieren. Jeetje, dachten we eergisteren veel rendieren gezien te hebben, niet dus! Vandaag spande echt de kroon. Die dieren blijken dus dol op de zee te zijn, want op alle strandjes en uiterwaarden langs het fjord stonden er wel een paar tot hele grote kuddes aan toe.

Wederom prachtige foto's gemaakt, ook van hele oude dieren. Sommigen hadden een gewei zo groot dat je je afvraagt hoe ze hun kop nog rechtop kunnen houden. Vandaag ook helaas twee dode rendieren gezien. De * locals* hebben het allemaal niet zo op de rendieren, dá hebbie alleen ma lást ván zouden ze zeggen als ze Utrechts spraken, maar ja, wij softe stadse lui...remmen voor ieder rendier. Overigens, voor degene die het niet weten, rendieren zijn sort of de koeien van het uiterste noorden, met dat verschil, dat ze niet netjes in de wei lopen. Alle rendieren zijn wel van iemand, maar zomers lopen die dieren gewoon lekker overal hun buikje rond te eten.



Nou is dat in Noorwegen sowieso heel normaal, ook de koeien en de schapen worden 's zomers de berg opgejaagd, en tegen de winter ( dat is dan in september in deze streken) worden ze weer uit de bergen geplukt, en dan gaan ze op stal. Behalve diegenen die opgegeten worden dan! Ook hier kwamen we de loslopende schaapjes tegen.
Die overigens ook lang niet zo dom zijn als ze eruit zien. Kwamen wij achter toen we een kleine kudde lieten oversteken, en opzij keken in het bushokje. Daar stonden prinsheerlijk twee schapen lekker te schuilen tegen de regen, en één lag er zelfs lekker op het bankje. Waarom buiten in de regen lopen als je lekker droog kan staan?!?!?!

Verder hebben we ook nog een zee arend gezien! Wel met behulp van de verrekijker, want hij zat hoog, hoog in de lucht, maar het was er wel degelijk één.

Na een hele dure tunnel ( bompenger!- op zich niet zo heel erg vreemd dat er betaald moet worden. Deze tunnel is acht km lang en loopt 204 meter onder de zeespiegel.) kwamen we dan aan op Mageroysa. Het Noordelijkste eiland van Noorwegen . En begon de dag met (mot)regen, hier scheen de zon inmiddels weer! Niet echt super enthousiast, maar hij was er! Omdat we deze dag niet zo heel veel km gereden hadden waren we lekker op tijd, en zijn we gelijk doorgereden naar de Noordkaap. Ow nee, eerst nog langs Skarsvag, het noordelijkste vissersdorpje ter wereld.

Daar kon je nl ook nog naar de Kirkeporten, een indrukwekkende boogvormige rotsformatie, vanwaar je zicht hebt op de Noordkaap. Alleen..... daar moest je nog drie kwartier voor wandelen.... dus bij de Kirkeporten zijn we niet gekomen. We zijn maar doorgereden naar de Noordkaap. Op zich maar goed, want daar is zat te doen om je een flink poosje te vermaken.

Overigens heb ik vanmorgen mijn sandalen maar ingeruild voor ietsje warmer schoeisel, maar T is onveranderlijk in zijn korte broek de auto ingestapt. We zijn toch op zomervakantie! Maar goed, op de Noordkaap was het dus maar 7 graden.... Maaaaaaar, bikkel, ik heb een foto van hem onder de bol, in zijn korte broek. We hebben verschrikkelijk gelachen. Allemaal mensen, met dubbel dikke jassen, mutsen op, handschoenen, waarschijnlijk extra gekocht bij de Noordkaapshop, en nog kleumen, en T stond daar in zijn korte broek!

Het was niet zo heel erg druk bij de bol, toen wij er waren, en een paar Italianen waren zeer dankbaar dat ik hun samen op de foto wilde nemen onder de bol. Uiteraard hebben ze dan ook ons saampjes gefotografeerd. En we hebben zo'n lol met hen gehad. Toen T zijn trainingsbroek uitdeed om in korte broek op de foto te gaan kwamen ze niet meer bij, en mocht ik uiteraard zijn muts even lenen, voor mijn * kleum-foto*

Op de Noordkaap ook onze kaarten gelijk geschreven. Dan krijgt iedereen een kaart met een poststempel van 71 graden Noord erop! Of zoiets dergelijks.

Om onze dag compleet te maken zijn we maar lekker uit eten gegaan, want ons huisje is weer erg * basic*, Er staan bedden, een ijskastje, een tafel met een ronde zitbank erbij en dat is het wel zo'n beetje. We waren in een leuk restaurant terecht gekomen, waar ik weer voor een local specialité heb gekozen als voorgerecht, nl Sprostekte Torsketunger, serveres med remulade og thai sweet chilisaus. Ik kan het aanbevelen, het was erg lekker! T heeft voor het kingcrab voorgerecht gekozen, en als hoofdgerecht had hij een pizza, waar ze hier in Noorwegen erg goed in zijn, en ik had een halfpounder ( dus geen quarterpounder zoals bij de Burger King!) En die was me toch lekker!!! We hebben maar geen toetje meer genomen, je kon mij sowieso eigenlijk al naar huis rollen!

1 opmerking:

  1. Dat vroeg ik me dus af,of rendieren allemaal in het wild leven.Maar ze worden dus gehouden in kuddes.
    Rendierenmelk? :-) Dat is mijn volgende vraag :-)
    Voor in de koffie.
    Schrijf-inspiratie genoeg daar .... Ik heb een extra vrije dag nodig om je blog bij te houden ;-)
    Hier in Nederland is de herfst al begonnen.Wind en regen! Hou dat vakantie gevoel nog maar even vast daar.

    Groetjes,John

    BeantwoordenVerwijderen