zaterdag 24 juli 2010

De Voorlezer

Al weer bijna een maand geleden ( wat gaat die tijd toch snel!!) schreef ik over The Reader, een DVD die ik gezien had. Een film waar je vooral veel vragen aan overhoudt, en ik besloot dat blog met dat ik het boek zou gaan kopen, om te zien of ik daar nog wat extra uit kon halen. Dat boek heb ik inmiddels al weer een poosje uit, alleen nog geen gelegenheid gehad ome r over te schrijven Beetje vroeg in mijn blog misschien, maar hier eerst de...

Tip van de dag: Eerst de film zien en dan het boek lezen.

Als je het andersom doet zou de film misschien een beetje kunnen teleurstellen. Daarentegen vond ik het verhaal in het  boek een stuk stugger dan de film. Gek genoeg kwamen er voor mij door de film meer emoties los dan door het boek . In de film kon ik me veel meer inleven in de personages. Op één punt verschilt de film flink van het boek. In de film gaat de hoofdpersoon het gesprek met zijn dochter aan , waar hij dat in het boek met zijn vader doet. Beide zijn op hun manier echter ok. Maar omdat hij in het boek het gesprek met zijn vader aan gaat wordt er inderdaad wel ietsje meer duidelijk van het waarom.Vader was nl een filosofiedocent, dus dat geeft in het boek een enorme vrijheid om over gevoelens en beweegredenen te schrijven.

Kortom, ik ben van het boek inderdaad wat wijzer geworden. Samen geven film en boek goed beeld van de complixiteit van het leven.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten