vrijdag 23 juli 2010

Feit=waarheid?

The whole truth and noting but the truth. Vandaag weer eens naar Dr Phil zitten kijken.Ik blijf het een interessant programma vinden. De onderwerpen die hij behandeld zijn soms zo eye-opening. Misschien op een andere manier dan hij bedoelt, maar mijn brein mag zich graag bezig houden met wat ik daar zie en hoor.

Deze keer ging het over opvoeden en hoe te disciplinering. Wat kan, wat is op het randje en wat kan dus juist niet.Mijn openbaring had echter weer niet helemaal met het onderwerp te maken. Maar meer met het feit dat als je maar een klein stukje van het verhaal (of de waarheid) hoort dat dat juist heel vertekenend kan zijn.Zo kwam hij op het einde met een paar voorbeelden, met de vraag: Vindt U dit een juiste vorm van disciplinering?

Vraag: Een kind een week 12 km heen en 12 km terug naar en van school laten lopen omdat hij de buschauffeur geschoffeerd? Tja, het lijkt wel erg streng, maar datzelfde kind is dus een week geschorst omdat hij niet maar 1x grof geweest is, en verder is moeders wel achter het kind aangereden ( op flinke afstand) om te zorgen dat het ook allemaal wel goed ging. De hele week! Dat verandert het plaatje aanzienlijk, toch?!?!?

Vraag: Kind van 14 met een groot billboard op een kruising zetten, waarop staat dat zij met de pet naar haar huiswerk gooit. te lui is om te leren en liever tv kijkt dan met har school bezig is. Deze ging mij eerlijk gezegd te ver, en ik kon me in de eerste instantie niet voorstellen dat een kind gebaat zou zijn bij een dermate vernedering. Maar de rest van het verhaal, overigens door dochter zelf verteld is dat moeders het van te voren gezegd had: "Als jij....dan..."waarop dochter reageerde met "Ik dacht dat ze dat toch niet zou doen!!!"En toen kwam de disciplinering me al een stuk redelijker over. Verder is datzelfde kind dus wel met bijna straight A's geslaagd en Valet Dictorian van haar jaar geworden. Dus in dit geval was het zelfs een goede disciplinering.

Maar goed. Dit hele programma bracht bij mij de gedachte boven dat een feit kan wel een feit zijn, maar dat verteld eigenlijk maar heel weinig over wat er zich nu werkelijk heeft afgespeeld.Veel oordelen worden over een enkel feit geveld, zonder het verhaal, oftewel de waarheid achter het hele verhaal te weten.Oordelen lijkt soms zo makkelijk, maar kan veel uit zijn verband rukken. Ik noem het zelf altijd- om een hoekje denken- Oftewel, niet alleen maar kijken naar wat je ziet, maar probeer ook eens om dat hoekje te gluren, dan zie je echt meer dan alleen dat ene droge feit. Kan een hoop narigheid besparen...

Tip van de dag: Denk eens om een hoekje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten