zondag 28 augustus 2011

Utrechtse heuvelrug route ( deel één, de heenreis)

Vanmorgen toen ik wakker werd scheen er ene mooie rode gloed naar binnen. Alleen kan ik het nooit zo goed onthouden of nou dat morgenrood of dat avondrood voor water in de sloot zorgt, dus besloot ik maar dat het een goed voorteken was.Toch voor de zekerheid nog maar even op buienradar gegluurd, en dat zag er niet al te verontrustend uit. Voor zover ik het kon zien zouden rond een uur of elf de buien vanaf Utrecht verder het land in trekken, dus toch maar lekker op de scooter gesprongen.

Ik had inmiddels wel weer zin in een mooie route en een heerlijk dagje uit, dus dan kan ook niet echt veel me tegen houden. En met het bekende Noorse spreekwoord - Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær -in gedachten besloot ik dat het sowieso prima weer voor een tochtje zou worden.

De planning was dat ik om negen uur weg zou rijden, maar uiteraard zat daar, ondanks dat ik een ras- Rotterdamse ben, een klein Brabants kwartiertje bij.Bovendien moest ik nog even tanken en wat lucht in de bandjes doen, dus reed ietsje later weg. Inmiddels was de regen mij al vooruit gegaan, en werd ik door een voorzichtig zonnetje vergezeld.

Nou heeft ieder voordeel z'n nadeel, en het voordeel dat mijn scootje zo lekker doorrijdt, veranderde in een nadeel, omdat ik de regen weer inhaalde.Maar het nadeel van flink wat regen leverde mij al snel een super foto op.
Op de Otweg ( fietspad wat evenwijdig loopt aan de A12) zitten nl rivierkreeftjes. Dochter en ik hadden er in 2009 al eens één gezien. En met dit weer heb je dus kans dat.... En ja hoor, daar zat er één! Die kans kon ik natuurlijk niet voorbij laten gaan Zeer dappere kleine diertjes. Al bellenblazend van agressie probeerde hij mij weg te jagen. Ik heb hem maar netjes naar de naastgelegen sloot afgevoerd, misschien dat de volgende tweewieler ( hetzij scooter, hetzij wielrenner) niet zo oplettend is als ik.

In Woerden stond ik voor de brug. Er moesten twee plezierbootjes door. Maar wat het leuke van deze brug was ( is!), hij moet nog handmatig worden open en dicht gedaan worden. Dán is het niet zo vervelend om voor een open brug te moeten staan 

De volgende horde was Utrecht. Het gaat wel steeds beter hoor, maar tis toch altijd even een avontuur om Utrecht door te komen. Dwars door het centrum heen ) dat valt nog wel mee, dat ken ik inmiddels goed genoeg' maar dan dat laatste stukje. En die fietsers in Utrecht he...Die hebben maling aan alles en iedereen. Rode lichten?!?!? Die zijn alleen voor automobilisten en domme buitenstadse scooterrijders geloof ik. Maar goed, aan de andere kant ook wel weer handig, want als het fietspad plotsklaps *gewoon* ophoudt, dan weten zij wel waar het verder gaat.Ik was zo opgeluchtd at ik Utrecht uit was, dat ik spontaan mijn gas opendraaide en -ja hoor- prompt het bordje Zeist voorbij reed.

Klein stukje gelukkig maar en bovendien ligt Zeist bijna tegen Utrecht aangeplakt, dus echt missen kun je het nou ook weer niet.

Ik vind dat toch zo geweldig trouwens. Als je Utrecht voorbij bent, waan je je gelijk in een andere wereld. De huizen zijn beduidend groter en mooier, en vooral ruimer opgezet.Weer kon ik het niet laten, maar ja, ik moest door, er werd op mij gewacht....

In Zeist aangekomen op zoek naar Le Baron ( het grand café) Op goed geluk naar het centrum gereden, en daar maar een voorbijganger aan haar jasje getrokken, voor ik nog een uur ( als dat al mogelijk is ) vruchteloos door Zeist heen zou rijden. Toen ik zei dat als ik in de buurt kwam ik het wel zou herkennen, omdat er nog veel meer van mijn soort scooters daar zouden staan zei ze dat ze vond dat we goed weer hadden uitgezocht voor ons tochtje, en wenste me nog veel plezier.

En ja hoor, na twee keer links zag ik ze al snel staan.


Binnen zat het hele zooitje ongeregeld lekker aan de koffie, dus heb ik ook maar een lekker warm bakkie genomen. Dat had ik inmiddels wel verdient.....

Met de nieuwe gezichten kennis gemaakt,waarvan al snel bleek dat ik een enkeling wel al van het forum kende, en de oude bekenden hartelijk begroet.Iedere keer is het weer net een warm bad, en is het altijd gelijk gezellig.

Tip van de dag: Met ouderwetse kaarten en een Hollandse mond kom je er ook....

2 opmerkingen:

  1. ben nu al benieuwd naar deel 2

    gr wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net zo leuk als de rit zijn jouw verslagen.

    Groetjes,
    PeterRoland

    BeantwoordenVerwijderen