maandag 18 oktober 2010

Kippetjesmarkt, bier en spare ribs

Zo op het oog hebben die drie dingen niets met elkaar te maken, maar alles bij elkaar zorgen ze voor zeer plezante dag mag ik wel zeggen!

Normaal gesproken heeft mijn bed er een erge hekel aan als ik vroeg opsta. Om te gaan werken daar aan toe, maar verder wil hij er over het algemeen niet veel van weten. Vandaar dat ik die activiteit dan meestal maar bewaar voor eventuele vakanties. Maar gisteren moest mijn bed er echt aan geloven. Geen werk(zon)dag, maar toch heel erg vroeg op staan. En waarvoor? En nog niet zo lang geleden gemaakt afspraakje. Gezellig dagje met z´n vieren op pad!

Op  naar de kippetjesmarkt in Antwerpen dus. De wat? Sinds een verspreking van een collega van mij is de vogeltjesmarkt in Antwerpen veranderd in de kippetjesmarkt. Klinkt eigenlijk ook veel leuker! Gelukkig staan ze er niet meer met kratten vol hondjes en katjes, dat mag al een poosje niet meer, maar de vogels en kippetjes staan er nog wel.
Niet dat dat minder zielig is, zeker niet als je lijsters in kooitjes ziet zitten. Die horen eigenlijk toch gewoon buiten in de boom te zitten, maar alá, ´s lands wijs, ´s lands eer. Op zich wel leuk om zoveel verschillende soorten kippen te zien.

Met super grote witte afro´s


Of zo gespierd en gekleurd dat het bijna een soort roofvogel zou kunnen zijn.








Of zo groot, dat onwillekeurig het water in je mond loopt, omdat je aan soep moet denken.






Of juist weer een heel *gewoon* klein kittig haantje, als uit een plaatjesboek






En dan zitten er uiteraard nog de nodige parkieten en papegaaien. Hmmm hebben we het daar vorige week niet nog over gehad? Dat dat helemaal geen geschikte huisdieren zijn?!?!!?!?


We zijn verder de hele markt over geslenterd, en hebben nog wat dingetjes gekocht. Ben trots op mezelf, want ik heb succesvol afgedongen! Ook stond er een kraam met de meest zalige droge worsten, alle soorten die je maar kon verzinnen, en na het proeven van de meeste ervan hebben dochter en ik ezel, bizon en struisvogelworst meegenomen, en ons gezelschap heeft voor de noten en eendenwost gekozen.Hmmm lekker, straks een glaasje rode wijn en een lekker stukje worst.


Het tweede deel van de afspraak was spare ribs eten in Gent, maar aangezien Amadeus pas om zes uur open gaat hadden we nog wat tijd over.Om een uur of twee kwamen we in Gent aan, en gelukkig is dat een verschrikkelijk mooie stad, dus dat we nog een beetje tijd over hadden was absoluut geen probleem.Wederom was het zalige weer ook wel erg handig.We hebben o.a. een boottochtje over de Schelde en de Leie gemaakt. En met zulke blauwe luchten over de stad kun je toch eigenlijk alleen maar genieten!


Tja, en dan is het tijd voor bier! En dat kwam goed uit, de boot lag vlak naar Het waterhuis aan de bierkant, een café waar ik al eens één keer eerder geweest was. Honderdzestig verschillende soorten bier hebben ze daar! Ja, echt waar, kijk maar op de kaart! De vorige keer had ik de Gulden draak geprobeerd, maar met zoveel soorten moet je uiteraard juist eens wat anders proberen.

Dit zijn ze uiteindelijk geworden. Voor het hele gezelschap hoor, niet alleen voor mij!!! Dochter heeft de Saint Monon genomen, een honingbiertje. zoon en ik een Klokke Roeland, waarvan opd e kaart stond dat er absoluut geen halve liters werden geschonken, en er max drie per klant werden geserveerd, en onze designated driver een Manneke Pis, oftewel een licht blond biertje . Al na enkele slokken ( echt waar!) werd duidelijk vanwaar de restrictie op de Klokke Roeland kwam. Die zakt en stijgt per direct overal heen waarrie maar kan. Ik moet zeggen, ik werd er erg melig en giechelig van! Ik heb me dus maar niet aan een tweede, laat staan een derde gewaagd!

Na het bier zijn we nog wat door de stad gelopen, en besloten we de auto weer op te gaan zoeken, zodat we hem wat dichter bij het restaurant konden zetten. Beide bleken enigzins een uitdaging te zijn. We struikelden tijdens onze zoektocht naar de auto over/langs een pand wat geheel verbouwd werd, maar wat verder niet afgesloten was, dus dochter, die toch wel nieuwsgierig is, liep daar naar binnen. Ik had uiteraard niet veel aanmoediging nodig. Gaaf hoor, door zo'n oud pand te scharrelen.

Uiteindelijk hebben we de auto weer gevonden, en na allerlei omwegen, vanwege verbouwingen in de stad toch een mooi plekje gevonden lekker dicht bij Amadeaus. Nog even op dochters vriendje wachten, die ook mee zou komen eten en op naar het restaurant. Dochter had niks te veel gezegd, ze hebben daar inderdaad overheerlijke spare ribs! Waar ik overigens om twee redenen geen foto's van heb. A: de accu van mijn fototoestel was operdepop, en B: we hadden inmiddels zo'n honger, dat we aan foto's maken niet echt mee gedacht hebben/toegekomen zijn.

Alles bij elkaar waren we rond elf uur weer thuis, en hebben toen toch nog even de oude bank van moeders bij het grof vuil gezet. Maar ik had uiteraard absoluut geen puf meer om ook nog maar één letter te bloggen!

Tip van de dag: Antwerpen en Gent..... een beste combinatie! ( overigens schijnt er in Antwerpen ook een Amadeaus te zitten.....)

1 opmerking:

  1. Haha of je bent stiekem millionaire geworden...of je hebt een hele grote beurs geld gevonden?

    Leuke hetlevenisleuk dagen!!

    Sorry...ik moet weer aan het werk... ;-)


    Groetjes, John

    BeantwoordenVerwijderen