vrijdag 29 oktober 2010

Help mij helpen....

(Prescriptum als je het verhaal te lang of te saai vind, lees dan in iedergeval de laatste alinea en de tip van de dag.....)
 
Ik heb er al vaker over geschreven, mijn werk. Ziekenverzorgende inde wijk, wat mij betreft het machtig mooiste beroep in de wereld. En bij werk horen bazen. Zelfs als je eigen baas bent, heb je ene baas, en misschien wel de strengste die er bestaat

Maar goed, ik werk niet voor mezelf, maar al bijna 24 jaar bij De Thuiszorg Rotterdam. Met wisselend werkplezier mag ik denk ik wel zeggen.Het werk zelf ben ik altijd met heel veel plezier blijven doen, maar de bazen/leidinggevende betrekking is niet altijd over rozen gegaan. En aangezien ik een pittige tante ben, zeker voor dat waar mijn hart ligt, heb ik zo hier en daar in de loop der jaren wel eens een aanvaring gehad.

Afgelopen woensdag was er iets bijzonders. Ik, met nog een heel stel anderen uit onze wijk/regio waren uitgenodigd om met de baas te lunchen. De echte hele hoge baas! Hmmfff. Not really my cup of tea was natuurlijk mijn eerste gedachte. Het is bij Thuiszorg Rotterdam heel goed mogelijk om door te groeien. Ikzelf ben al die jaren geleden aangenomen als huishoudelijke hulp, en heb het ook tot de wijkverpleging weten te schoppen. En zo ook Ruud, onze huidige directeur. Ooit ergens begonnen als wijkverpleegkundige, bij ons ( thuiszorg Rotterdam bedoel ik dan) gekomen als wijkmanager, en nu dus directeur.

En eerlijk is vals, hij kwam niet in één direct makkelijke tijd bij de Thuiszorg. De ene na de andere reorganisatie werd ons door de strot geperst, en dat maakt je als leidinggevende of wijkmanager nou niet direct de meest geliefde persoon.In die tijd heb ik mij dan ook meer dan eens zeer kritisch over het één en ander uitgelaten, en dat kwam niet altijd even vriendelijk over. En ook hier weer, eerlijk is vals, ik kon ook tamelijk venijnig uit de hoek komen. Het ging wel om wat mij lief was, wat mij na aan het hart lag, én waar ik mijn boterham mee verdiende!

Dus lunsjen met de grote baas..... Is dat nou wel zo verstandig?!?!!?!

Ik moet zeggen, het was zeer verhelderend. Ruud stak niet onder stoelen en banken dat er in het verleden dingen toch wel enigzins ehmmm, zal het netjes benoemen, niet zo netjes gedaan waren. Uiteraard hebben wij wel te maken met een overheid, zorgverzekeringen ed, maar wat mij het meest bijbleef wat hij zei, was dat de Thuiszorg Rotterdam de regie van het zorg verlenen steeds verder uit de handen van de professionals heeft gehaald, en dat wij dat lieten gebeuren. Dat laatste heb ik dus niet zonder slag of stoot ( een weer eerlijk is vals, meer dan eens onder de gordel ) laten gebeuren, maar ja, in je eentje kom je niet erg ver natuurlijk. Verdeel en heers is heel lang een strategie geweest, en hou dan maar eens stand. Zeker als je baan je toch echt aan je hart gaat.

Maar goed, het tij is aan het keren. Al een poosje. Thuiszorg Rotterdam heeft weer een *nieuwe* werkwijze in het leven geroepen, Thuis in de Buurt. Daarin zijn deze keer kaders ontworpen waarin dat vorm zou moeten krijgen, maar de werkvloer moest zorgen dat het vorm kreeg. En dat het deze keer ernst was/is om de regie weer bij de uitvoerende neer te leggen blijkt wel uit het feit dat wij als team het voor elkaar hebben gekregen om die kaders iets te verruimen, omdat dat voor onze wijk echt het beste was.

Tijdens deze lunch is mij duidelijk geworden dat onze leidinggevende ( die ik al eens tot mijn persoonlijke held had gebombardeerd!) er bergen voor heeft moeten verzetten. En daar hebben wij niet eens wat van gemerkt! Duzzzz, hulde waar hulde toekomt. Wat mij betreft ben ik er weer trots op om voor de Thuiszorg Rotterdam te werken!

En om dat ook te laten merken zou ik iedereen om een gunst willen vragen. Door al zijn inspanningen is onze directeur genomineerd als zorgheld . Mara hij komt nog wat procentjes te kort. IK heb al gestemd. ZOu iedereen dat willen doen. Ik vind dat hij, de Thuiszorg Rotterdam, mijn leidinggevende, en zelf ik het verdienen!

Tip van de dag: Stem op Ruud Jonkman, en geef de Thuiszorg Rotterdam de veer die wij allen die daar werken verdienen!

2 opmerkingen: