zaterdag 30 oktober 2010

Therion !

Mag ik voorstellen: Therion !
v.l.n.r: Johan Koleberg , Nalle "Grizzly" Påhlsson ( tijdens de tour niet aanwezig, zie beschrijving), Snowy Shaw, Thomas Vikström,Christopher Johnsson,Christian Vidal 
en op de voorgrond de dames Katarina Lilja en Lori Lewis

Daar wilde ik eerst mee beginnen, want nu gaat er één grote lofzang van start. Woorden schieten eigenlijk te kort om dit te beschrijven. Echt waar mensen, tranen van geluk schoten echt spontaan in mijn ogen bij het horen van deze band. Met name door de stemmen  van Thomas Vikström en Lori Lewis. Niet dat Snowy Shaw of Katarina Lilja niet kunnen zingen, verre van dat, Maar hoe indrukwekkend Snowy zijn stem ook is, en hij kan er echt ontzettend veel mee, Thomas en Lori bewogen spontaan mijn hart. Dat ook gelijk te groot voelde om in mijn borst te blijven zitten. 

Jeetje, het klinkt allemaal wel melodramatisch, maar echt, zo heb ik het ervaren. Ik geloof als ik het zou moeten vergelijken, dan komt deze ervaring het best overeen met het gevoel wat ik kreeg toen ik de Phantom of The Opera heb gezien/beleefd. Ik denk persoonlijk ook eigenlijk wel dat Thomas Vikström als Phantom helemaal geen gek figuur zou slaan, in tegendeel! 

Om dit blog compleet te maken heb ik wat snuffelwerk verricht om zo wat wetenswaardigheden over alle *band*leden te vertellen.

Johan Koleberg, drums
Kan ik niet echt veel over vertellen. Hij zat ver achter de band, en was derhalve niet echt zichtbaar. Ik ga drummers over het algemeen pas wat vinden als ik ze zie, omdat het zo bij de muziek hoort ( voor mij, sorry als ik iemand beledig!!!)Want als ik ze bezig zie, dan valt me pas op wat een topsport het is, en hoe virtuoos ook drummers kunnen zijn!En dat heb ik deze keer niet gezien, er viel sowieso al te veel te bekijken, om te trachten een bijna onzichtbare drummer te zien......

Waldemar Sorychta, bass
Stond vaak wat afzijdig van de groep, wel leuke interactie met het publiek.Zou misschien kunnen komen omdat hij
Nalle "Grizzly" Påhlsson, die op de Sithra Ahra cd speelt tijdens de tour vervangt omdat die * met een veranderde thuissituatie* te maken kreeg.
Snowy Shaw, vocals
Een super veelzijdig mannetje, deze Tommie Helgesson. Hij heeft in vele bands gezeten ( zoals de meeste van de (tijdelijke)bandleden trouwens), is van oorsprong drummer, maar speelt ook gitaar. Hij is zelfs voor één van de bands waar hij in speelde songwriter geweest. Bovendien is hij ook fotograaf en designer voor een flink aantal bands. Kortom, een man met een gouden stem, die nog veel meer doet dan alleen zingen!

Thomas Vikström, vocals
Over deze man kan ik maar één ding vertellen: IK BEN VERLIEFD!!!!! Haha, onzin natuurlijk, en er valt juist erg veel over deze man te vertellen. Maar toen hij het toneel op wandelde, als een levend geworden cover van een flutrommannetje en zijn gigantische stemgeluid liet horen viel ik toch even helemaal stil.Wat een ongelofelijke stem, die zou zeker niet misstaan in e.e.a.opera was mijn eerste gedachte ( want live nog beter klinken dan op een cd.....)En toen hij na een aantal nummers verder ook nog eens een dwarsfluit pakte en daar een riedeltje op weg speelde kon je me helemaal opvegen ( Of was dat het moment toenie met een heuse draculacape, jaha, echt rood gevoerd, opkwam?!?!?!) Maar goed, dit alles terzijde, voor wat *echte* info.
Als zoon van een operazanger heeft hij zijn talenten zeker niet van een vreemde. Hij heeft al een flinke carrière achter de rug , en heeft rollen gespeeld in het theater, was de hoofdrol in Hoffman's Adventure( eeen opera) en heeft John gespeeld in Miss Saigon. Verder in vele bands gespeeld, waarover hij zelf zegt: "Ik heb bijna elke stijl gezongen, behalve HipHop. Maar daar kan ik wel mee leven.

Christopher Johnsson, guitar
Eén van de oprichters van Therion, en lid van Ordo Draconis et Atri Adamantis ( misschien beter bekend als the Magical Order Dragon Rouge) De oprichter van de Dragon Rouge is Thomas Karelsson die tevens de lyrics voor Therion schrijft. Ondanks dat is hij nooit als officieel bandlid gezien, maar dit terzijde.





Christian Vidal, guitar
Gitarist uit Buenos Aires, waar niet echt veel over bekend is.Speelt goddelijk, en ziet er ook niet onaardig uit






Katarina Lilja,
vocals
Kon niet echt veel meer over haar vinden dan dat ze een zangeres is uit Örebro in Zweden. Ze heeft ook gezongen bij Sobre Nocturne, en is een sessie zangeres ( dus geen actual bandmember) voor Therion. Maar ze doet inmiddels als weer twee cd's en tours mee......

En last but not least.....



Lori Lewis, vocals
Een sopraan uit Mineapolis, en haar passie is: Muziek maken die je raakt ( making music that moves you) En daar kan ik heel kort in zijn. Zij slaagt in haar missie!Huizehoog kippevel en tranen!
Misschien zijn er mensen die niet kunnen begrijpen dat dit soort pokkeherrie, ook nog eens gemaakt door *bewandelaars* van The Left Hand Path ( oftwel the dark side of magic) zo betoverend en prachtig kan zijn. Maar ik heb één van de avonden van mijn leven gehad, en als zij weer naar Nederland komen zal ik zeker mijn best doen om van de partij te zijn! ( Lieve nicht, sorry, ik had je mee moeten nemen. Vergeleken bij dit doet Tarja het wel aardig..... )

Tip van de dag: Ze komen ook nog in België.......Moet je wel snel zijn(maandag Antwerpen)

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad, magnifieke groep... Ik volg ze al sinds Lepaca Kliffoth en heb ze al een keer of zeven gezien. Maar de show van 01Nov2010 in Trix in Antwerpen was de sterkste en meest verrassende van allemaal. Sterke nummers, en prachtige zang. Fluit en piano waren leuke nieuwigheden. Volgende keer zeker weer. Ik heb de drie dagen na het concert met een verdwaasde glimlach rondgelopen, zo goed vond ik ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad geweldige band. 1 van mijn grote favorieten. Wat een emoties kan hun muziek bij me oproepen. Daarbij ook nog de teksten. Zo diepgaand, mystiek. Ik ken eigenlijk geen band waar ik meer bij voel.

    Daarbij, mij heb je wel beledigd als zijnde drummer ;). Drummen is geen topsport, maar een instrument net als alle andere instrumenten en je kunt er ontzettend veel mee, al hoor je veelal meer standaard ritmes. Dat komt omdat je als drummer een hele belangrijke taak hebt. Namelijk het aangeven van de maat, het aangeven van het ritme. Samen met de bas vorm je een solide basis voor de rest.

    Maar luister eens naar gothic kaballa. Die drummer die kan zo ontzettend veel en weet zo perfect alles in te vullen zonder zijn taak als dirigent aan te tasten, echt geweldig.
    En wat een onafhangkelijkheid ook. Dat moet je als drummer ook kunnen. Je armnen en benen compleet onafhangkelijk van elkaar kunnen bewegen aangezien je veelal met alle 4 de ledematen compleet iets anders doet, en dan heb je ook nog verschillende volumes. Vergt veeel training!

    BeantwoordenVerwijderen