zondag 2 oktober 2011

Dag voor in een doosje

Soms beleef je van die dagen, die je wel in een doosje zou willen stoppen. En eigenlijk zou je dat ook moeten doen. Voor op die dagen waarop niets goed lijkt te gaan, waarop alles grauw en grijs lijkt.Dus ga ik er snel een verslag van schrijven, dan blijft deze dag in ieder geval goed bewaard.

Donderdag, de eerste echte hele dag van mijn vakantie.Eigenlijk zat de keuken in de planning. Er moet nog steeds geschuurd, geverfd en behangen worden. Maar ja, met zulk heerlijk weer is klussen natuurlijk absoluut geen optie, dus dat hadden we al snel besloten. Lekker op de scooter stappen, en wel zien waar we komen.

Beide hadden we al besloten: "Het is vakantie, we plannen niks" Maar ja, om te gaan scooteren moet je toch wel een hint van een richting hebben, dus dachten we aan de Drunense Duinen. Eén van mijn favoriete stukjes Nederland.

Pontje over bij Kinderdijk, en dan over Gorinchem richting Waalwijk. Wat zeg je Kinder- dijk. Vriend uit Apeldoorn was daar nog nooit geweest, en het was zalig weer,dus daar onze eerste stop gemaakt.Issie niet lief?!?!?

En zo goed als je op de scooter nog een jasje kon gebruiken, zo overbodig was die tijdens ons wandelingetje.On-Hollands warm was het, zeker voor de 29 september die het inmiddels al was.

Op het terrasje dan ook maar een appelgebak met een cola light( anders word ik te dik!) ipv koffie genomen. Voor dierenliefhebbers als wij een ontzettend leuk terras, want er zit een kauwtje dat zo uit je hand eet.

Niet wetende dat het vliegende gespuis met elkaar een verbond aangegaan is, zaten we deze doerak dus ook lekker te voeren.



En achter onze rug werd mijn appeltaart vakkundig weggewerkt....

Nadat alles op was onze weg maar weer vervolgd. Lekker touren over de (Lek)dijk. En eindelijk, omdat we toch geen echte plannen hadden, dat ene leuke weggetje richting Molenaarsgraaf maar eens ingeslagen.

En daar zagen we deze prachtige wipmolen staan, met fuiken en paling(?)zwemkooien ervoor.En het blijft prachtig, zo met een strakke blauwe lucht erboven!

Na een stukje door de Alblasserwaard toch weer richting Gorinchem, alwaar we besloten ipv richting de Drunense Duinen, richting slot Loevestein te gaan. Ook een favoriet plekje van mij. Voor we echter bij Gorinchem waren kwamen we langs een boerderij waar ik altijd aan mijn zus moet denken als ik er langs rijdt.......

Voor je bij slot Loevestein bent, moet je door Woudrichem rijden, in dezelfde link als voor zus staat mooi te lezen, hoe ik twee jaar geleden helemaal enthousiast was, en waar vriend nu bijna door van zijn brommer sprong met een : "Zag je dat, een zwarte zwaan!!!" Ze zitten er dus nog steeds, in de gracht....De plastieken zwarte zwanen

In Woudrichem ook nog even de plaatselijke super binnen gelopen, om een heerlijke picknick te kopen, en op naar slot Loevestein.



En wat was het heerlijk toeven daar...Eerst maar lekker uitgebreid eten.

Met een lekker bubbeltje erbij, om te vieren dat het vakantie is!!!




En daarna gewoon alleen nog maar genieten van het heerlijke weer....



Met een kasteel en wat wapengekletter ( ze waren met floretten in de weer) op de achtergrond was het net echt vakantie.



En met de schapenfluisteraar in je gezelschap wordt het ook nog echt gezellig....



Omdat de dagen ondanks hun zomerachtige karakter toch echt herfstig zijn, werd het sneller dan we wilden tijd om weer op te stappen. Na slot Loevestein in de richting Zaltbommel gereden.Om daar de brug over te steken en de rivier aan de andere kant te volgen.


En ook daar zagen we natuurlijk ook weer heel wat moois.

Wat je zo het beste zag, want het lage herfstzonnetje in je gezicht maakt alles zwart/wit

Een van de weinig goed bewaarde peilschaalhuisjes uit de vorige eeuw. Vroeger stonden er wel zo'n 150 langs de rivieren, om dagelijks de waterstanden door te geven.

En zo kwamen we langzaam maar zeker weer terug langs slot Loevestein, alleen aan de andere kant van de rivier, en het zonnetje was al duidelijk aan het zakken.Zoals ik al zei, tegen de zon in slecht te zien, maar even achterom kijken helpt dan wel.

Dan Gorinchem door.....Errug mooi, maar niet makkelijk. De laatste keer dat ik dat deed had ik een ervaren gids bij me

Op een gegeven moment kwam ik gelukkig op een punt wat ik enigzins meende te kennen, en inderdaad, vanaf dat punt ben ik zo de stad uitgereden!

Tja, en dan merk je toch dat het echt al herfst is. 
Het zonnetje ging rap zakken ( wel erg mooi!)


Maar dan wordt het toch rap killer. Bij Schoonhoven overgevaren en toen was het ineens al echt donker. Gelukkig weet ik daar echt goed de weg, dus dat het donker was, was geen probleem.

Thuis maar ene chineesje gescoord, want van zo'n dag scooteren krijg je dus wel trek, maar de zin om nog te koken was er niet echt meer. En na de chinees? Toen vielen mijn ogen spontaan dicht. Maar dat mag best na zo'n ontzettend fijne dag. Lekker de dag nog even nabeleven aan de binnenkant van je ogen.

Tip van de dag: Stop af en toe een dag in een doosje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten