donderdag 27 oktober 2011

Gebakken peren....

Nog maar weer eens over de keuken.As zaterdag komt mijn weldoener ( m'n paps ) eten. Aangezien hij een leuk deel van mijn keuken gefinancierd heeft is het niet meer dan normaal dat hij zaterdag een heerlijk maal uit die keuken voorgeschoteld krijgt.

Uiteraard prikt Vriend ook een vorkje mee, dus moet er wel even gegoocheld worden met het menu. Paps maak ik meestal erg blij met een flinke garnalen cocktail, maar vriend houdt niet van dingen die ooit gezwommen hebben, dus toch maar voor een carpaccio als voorgerecht. Wild issie ook niet wild van, dus dan maar een mals biefstukje. Daarbij dacht ik aan een aardappelgratin, heerlijke prinsessenboontjes  en om toch nog en herfstig tintje aan het diner te geven, lekker stoofpeertjes erbij.

En peertjes zijn op het moment overal te vinden. Zo maar langs de weg tussen Apeldoorn en Rotterdam, die tegenwoordig regelmatig afgelegd wordt. Voor 1 euro hebben we ( ik was vriend een eind tegemoet gereden) net even buiten Bodegraven een hele grote zak peertjes gekocht. Zoon kwam op ons gebel nog wel even kijken, maar hij wist eigenlijk niet te vertellen of het ook wel echt stoofperen waren. Nou voelden ze erg hard, en waren ze niet groot, dus besloten wij dat het vast wel stoofperen waren.

En zo zaten we net met een hele grote pan, en twee schilmesjes klaar om alle peertjes de pan in te mikken.Maar bij het eerste peertje kreeg ik al mijn twijfels, dus toch maar even geproefd. En ja hoor, het zijn dus geen stoofpeertjes.

Allebei lekker twee peertjes weggewerkt, nu nog maar een stuk of dertig te gaan.....

En zo is het besluit voor het dessert tot stand gekomen. Perencake met walnoten ijs. Helemaal zelf gebakken ( dat hoop ik dan tenminste )Morgen ga ik een probeersel maken, ik heb tenslotte genoeg peren!

Tip van de dag: If life hands you lots of pears, you make peartart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten