woensdag 12 oktober 2011

Verbazing

Soms heb ik van die momenten. dan kan ik niet anders dan verbaasd, zelfs verbijsterd, zijn. Wat kunnen mensen elkaar toch nare dingen aandoen. En weet je? Ik prijs me gelukkig dat me dat zo verbaasd. Het feit dat ik zulk soort dingen niet eens kan verzinnen, doen me goed. Alleen al maar omdat dat betekend dat ik zelf best wel aardig in elkaar steek.

Tuurlijk doe ik ook wel eens iets lelijks, haal ik mijn gram, omdat ik vind dat iemand mij te kort heeft gedaan of naar behandeld. Maar vergeleken bij wat ik zo af en toe hoor zijn dat maar plagerijtjes, of iemand op zo'n manier de spiegel voorhouden dat diegene zelf wel inziet waar hij of zij mee bezig is. is dat mijn taak om te doen? Nee, absoluut niet, maar ja ook ik ben maar een mens, en het is heel menselijk om af en toe genoegdoening te zoeken.

Maar goed, ik heb het nu over mensen die willens en wetens een ander kapot proberen te maken, om redenen, waarvan zij vinden dat die dat rechtvaardigen.Tja, wat doe je er aan, wat doe je ermee? Helemaal niets denk ik.

Ik geloof in karma. Wat ik daarmee precies bedoel? Alles wat je doet komt uiteindelijk bij je terug. Het is geen exacte wetenschap, het is geen spaarbank, waar je een saldo op kunt bekijken. Het is niet zo : Nu heb ik 3x goed gedaan, nu komen er alleen nog maar goede dingen op me af.Was het maar waar. Leven is voor mij ook een soort test. Ik heb geen flauw idee waarvoor, want ik geloof niet dat ik in een leven na de dood geloof. Maar goed, wat ik al schreef,wat ik wel zeker weet dat ik geloof, is dat er altijd een soort van *afrekening* is. Uiteindelijk, en al heb ik geen flauw idee hoe, zul je met je eigen daden geconfronteerd worden.

En dat maakt dat ik toch wel zo veel mogelijk mijn best doe om niet opzettelijk een ander pijn of verdriet te doen, zonder daar mijzelf te kort mee te doen.En dat valt niet altijd mee, want kiezen voor jezelf is niet altijd even makkelijk, en word je ook niet altijd in dank afgenomen.

Ach ja, wie heeft er gezegd dat het leven makkelijk is? Ik niet hoor, ja leuk, dat heb ik wel gezegd, maar dan moet je wel zelf de slingers ophangen  En zoals ik als tip in een reactie kreeg:Blijf de slingers vervangen, zo blijft het feest. En verder wens ik me te blijven verbazen over mensen die over de ruggen van anderen denken gelukkig te kunnen worden, of plezier hebben in het (trachten) kapot te maken van anderen. Daar heb ik eigenlijk maar een ding op te zeggen.Ik ben het helemaal met Eleanor Roosevelt. ( Tevens de Tip van de dag)


(Dit is trouwens één van mijn Wise words kaarten, een set van 52 kaarten, met foto's van mezelf, licht bewerkt, met allerlei wijze quotes, die mij op de één of andere manier erg aanspreken. Zo af en toe schud ik de stapel, en kies er een kaartje uit, of zoals in dit geval, zoek ik er één uit die gewoon bij het verhaal past.Deze kaarten zijn te vinden op mijn Twwotw-blog. Iedere week plaats ik er één.) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten