donderdag 16 juni 2011

Hell

Gisteren hoorde ik op de tv een uitspraak. Ik ben natuurlijk dol op wijze woorden, en vind het heerlijk als ik een gedachte of een (voor mij) waarheid, in een mooie zin, of treffende woorden, verpakt hoor.En soms zijn dat precies de woorden waar je al een poosje naar zocht. Een antwoord op gepieker zeg maar.

"Dante's definition of hell: Proximity without intimacy."

In drie kleine woordjes mijn ergste nachtmerrie samengevat. Nabijheid zonder intimiteit. En dan heb ik het natuurlijk  niet over de nabijheid van collega's of vage kennissen of zo Al kun je daar soms ook heel intieme momenten mee delen. Want intimiteit is natuurlijk niet alleen maar dat wat er in de slaapkamer afspeelt. Daaronder valt voor mij ook weten wat de ander bezighoud, en daar zo af en toe ook eens naar vragen. belangstelling, maar dan op het (heel) persoonlijke vlak.Of een knuffel, of een kus, zomaar ineens tussendoor. Lekker tegen elkaar aan op0 de bank een film kijken, zulk soort intimiteit.

Ik heb het er volgens mij al eens eerder over gehad. maar ik kan mij velen malen eenzamer voelen als ik tussen de mensen ben, dan als ik alleen ben. Alleen zijn is niet per definitie eenzaam zijn. Zeker niet. Ik kan dan ook goed alleen zijn, en mezelf prima alleen vermaken. Maar -Proximity without intimacy-, dat heeft Dante heel goed gezien, dat vind ik geloof ik het ergste wat er bestaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten