dinsdag 31 mei 2011

Vier Provinciën route

Zoals ik gisteren al schreef was ik gevraagd om gezellig mee te rijden. Eerst op naar het tuinhuis, en vandaar uit naar Lelystad.

's Morgens om 8:05 met kmstand van 19.805 op weg richting Amsterdam. Nog wat aan de frisse kant, voor de warme dag die beloofd was, maar zoals de Noren zeggen: Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding, we hadden lekker onze motorjas aan, dus een beetje frissigheid kon ons niet deren Om de eventuele drukte van schooljeugd te ontwijken ietsje andere route gekozen. Langs een stukje Nederland wat ik nog nooit gezien had, en technisch gesproken volgens mij ook nog niet had kunnen zien. Tjonge, heel die buurt lag op de schop, alle wegen nieuw, gloedje nieuwe huizen. Ik denk zelfs dat een oude inwoner die er een poosje weg was geweest er niet had geweten waar hij was. Maar goed, Oók dát is Nederland, altijd aan het vernieuwen en verbouwen.

Iets verderop zagen we een wel heel vreemd geparkeerde scoot... Die lag onder een verkeersafzettings bord
Zoiets, maar dan een verplaatsbare.( foto geleend van Kymcoforum pretflesspel)De bestuurder zat er wat beduusd naast ( al onder goede zorg van de wegwerkers) zonder zichtbare beschadigingen gelukkig. Op die plek werd dus aan de weg gewerkt, en werd met een stoplicht dan weer eens de ene, en dan weer de andere kant doorgelaten. Hoe hij het voor elkaar heeft gekregen zijn scootje daar zo onder te schuiven zal voor ons altijd een raadsel blijven.

"Helaas op de heenweg geen tijd om foto's te maken", meldde scooterbuur: "misschien op de terugweg" "Zou hij er dan nog liggen denk je?"  vroeg ik gevat.

Reis naar Amsterdam verliep verder prima en na een lekker bakkie aldaar snel richting Lelystad. Langzaam begon het op te warmen, maar zo op een tochtje langs het IJsselmeer was die motorjas toch echt nog wel welkom. En wat een prachtige rit was het weer. Ik weet niet zo goed hoe al die plassen daar heten, maar daar zag ik dus tot mijn verrassing de witte reiger. Steeds vaker laat dit voor Nederland toch tamelijk zeldzame diertje zich hier zien. Toen ik een tweede, tamelijk dichtbij onder aan de dijk zag dacht ik: " Jullie krijgen het heen en weer maar met geen tijd voor foto's, die wil ik erop hebben!" Maar ja, helaas is deze vogel toch een stuk schuwer dan de welbekende grijze heiger ehhh reiger ( heiger, omdattie hier vaak naast vissers zit om de pas gevangen vis af te bedelen, stuk makkelijker dan zelf vissen) Dus eer ik mijn scooter goed en wel gestopt had, wassie al opgevlogen. Helaaaas, maar het lukt me nog wel een keer!



Na het bekijken van het huis en de geweldige tuin, gelegen aan het water, zijn we nog doorgereden naar Bataviastad we waren er tenslotte toch.Daar wat rond geslenterd, wat musjes gevoerd bij de Mac

En om de één of andere vage reden mag je in Bataviastad geen foto's maken, maar uiteraard kon ik het niet laten.... Lang leve de telefoons met fotomogelijkheden 

Want deze walvis was zo leuk. Hij spoot zelfs af en toe. Helaas net ff niet toen ik een foto maakte natuurlijk, en aangezien de heren al weer doorgelopen waren maar even droog geklik. Issie niet lief?!?!? En nog een leuke foto ook, met zo'n mooie Hollandse lucht erop. Misschien willen ze voorkomen dat er alleen nog maar mensen met camera's lopen ipv portemonnees, want er is zat leuks en moois te fotograferen. Nu maar hopen trouwens dat ik de bataviafotopolitie niet achter me aan krijg 

Na Bataviastad leek het de heren nog wel leuk om er een kleine tour aan vast te knopen, en dat vonden wij ook wel leuk, dus zouden we via Harderwijk, Nijkerk weer richting Amsterdam tuffen. Jasjes uit inmiddels, want het was nu echt knap warm geworden.

Na in de eerste instantie door de navisystemen ( ja, beide!!) een beeeetje de verkeerde kant opgestuurd te zijn, en nogmaals langs Bataviastad te zijn gereden dan toch de goeie kant op. Heerlijk tussen de polders en weilanden door. En langzaam maar zeker kroop mijn kilometerteller richting de 20.000 kilometer. Toch wel magisch om dat om te zien rollen hoor, van 19.999,9 naar 20.000,0

Het moment suprême natuurlijk net weer ff gemist, maar deze voldoet ook wel.... 

dat was in Harderwijk trouwens.

En omdat we zo toch wel aardig wat kilometertjes aan het maken waren nog maar even gestopt bij Oma, voor koffie en appelgebak. Niet alleen de scootjes hebben af en toe brandstof nodig. Dat was overigens in Ermelo, dus nog een flink stukje weg van huis.

Overigens meende ik onderweg nog ene restaurant te herkennen, waar ik vorig jaar nog heerlijk gegeten had, na een mooie rit op de motor en een fijne wandeling. Helemaal zeker weet ik het niet, maar volgens mij wastie het echt.

Vlak bij Baarn zijn we uit elkaar gegaan.Als wij nog helemaal mee terug  naar A'dam hadden moeten rijden was het helemaal nachtwerk geworden, dus zijn we ( de R'dammers en de A'dammers) ieder ons weegs gegaan.

En zo stonden we om 20:13 weer voor ons flatje, met op mijn teller 20113 km Maar ja, die wijkt enigzins af volgens de GPS van het navisysteem. Die zei nl dat we maar 303,3 km hadden gereden......

Ik heb genoten, vier provincies gezien, weilanden, meren, polders bos en een drukke stad ( Dwars door Utrecht).Zo is vakantie vieren in eigen land zo beroerd nog niet Thnxxx medescooteraars

Tip van de dag: Met een overvloed aan enthousiasme kom je een hele eind

1 opmerking:

  1. Het is weer een mooi verslag van een mooie tourdag.

    Dat er nog veel van dit soort tourdagen mogen volgen.

    BeantwoordenVerwijderen