woensdag 4 mei 2011

Tel je zegeningen

Weer eens één van de magische momentjes in het leven. Gisteren had ik weer eens een filosofische bui. Na het schrijven van mijn blog van maandag had ik weer een ouderwets lekker gevoel. De leuke dag van zondag had ik, door het schrijven van het blog, min of meer opnieuw beleefd. Dubbel pret dus. En zo kwam ik gisteren op de gedachte dat het misschien tijd werd, mijn zegeningen weer eens te tellen.

Zoals ik in mijn blogmotto al schrijf, tel wat je hebt, niet wat je mist. Soms moet je dat ook eens letterlijk doen.

Dus begon ik:

-De zon die al schijnt als ik 's morgens naar mijn werk ga.
-Dat mijn scooter iedere morgen zonder problemen start.

En op het meer persoonlijke vlak:
-Toch naar zwemmen gegaan, terwijl ik zoals gewoonlijk weer eens geen zin had om de deur uit te gaan.

Tijdens het zwemmen kwam ik trouwens op iets waar ik dankbaar voor ben, wat eigenlijk heel vanzelfsprekend lijkt. Zoals bv: Water Wie staat er hier in Nederland eigenlijk wel eens bij stil dat dat een zegening is. Hoe ik daarop kwam? Omdat het weer zwemdinsdag was, en ik me  ineens realiseerde hoe heerlijk water is. Je zomaar onder kunnen dompelen in een heel zwembad schoon en fris water. Er zijn landen waar ze uren moeten lopen voor een beetje redelijk drinkwater, en wij vullen er hier *gewoon*  hele zwembaden mee. Hoe wonderlijk is dat eigenlijk.

En wat is er nu zo magisch aan al deze gedachten bij elkaar?

Dat er vanmorgen van Dagelijkse Gedachte de volgende gedachte in mijn mailbox zat:

Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend,
dat we zijn vergeten om er dankbaar voor te zijn.
Cynthia Ozick

En zo gaat het doorgaans ook. Als we onze zegeningen gaan tellen zitten daar vaak wel degelijk kleine dingetjes bij. Maar de *hele gewone* dingen. Die zien we vaak over het hoofd.

Zeker in het licht van vandaag en morgen, en wat er over de hele wereld zo af en toe gaande is, zijn er drie dingen, die wij hier in Nederland vaak als heel gewoon accepteren, waar ik even heel bewust bij stil wil blijven staan: Water, voedsel, en last but not least, VRIJHEID

Tip van de dag: Sta eens stil bij alles wat wij hebben....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten