maandag 2 mei 2011

Verrassing.....

Wat weet ik toch nog veel niet van mijn eigen landje....

Ik weet heus wel hoe mooi ons eigen land is, en ik weet ook best heel wat mooie plekjes te vinden, maar gisteren werd weer duidelijk dat ik nog lang niet uit-ontdekt ben.

Nadat ik mijn dochter,samen met haar vriendin, zoals al verteld bij de fotograaf achter had gelaten , ben ik weer op mijn *little iron ( plastic?!??!) horsie* gesprongen en lekker wat verder het land in getuft.

En dan kom je zoveel moois tegen. Een spuuglelijk modern gebouw, maar daarachter hangt een brug, behangen met paarse regen.....


Je weet wel, net zoiets als die gouden, maar dan in het paars!


Of zomaar langs de weg een boerderij, maar dan met een kerktoren ernaast


Een koloniaal aandoend landhuis...

met schaapjes ervoor

Ineens sta je voor een stad, die  sprookjesachtig ommuurd is, met allemaal huizen en soms een poortje ertusssen.


En die straatjes met de muurhuizen, zo lekker oud,


en overal gezellig tafels met heeeel veel bloemetjes voor de deur...


Owww, een ijzeren hek in een muur.....


dat leidt naar de (bijna) geheime (moes?!?!?!) tuin....


Ik liep door in een stad, waar zelfs een oude fiets aan een lantarenpaal kunstachtig aandoet....


Of lag dat aan het ongelofelijk heerlijke weer?!?!?!

Toen ik dochter even belde om te vertellen in welke mooie bijna sprookjesachtige stad ik terecht gekomen was, werd ik spontaan bijgevallen door een bewoonster van deze stad. Ook zij was vol lof, en niet te vergeten, vol tips over haar mooie stadje.

Ik kon bv een rondvaart over de vele grachten gaan maken


Of misschien de OLV toren beklimmen. zodat ik een heel hoog uitzicht had over de stad







......echt heeeeel erg hoog!






Jammer genoeg was de OLV troen helaas niet open op zondag, anders had ik het zeker gedaan.Maar ze bleef me nog even achtervolgen, ze steekt nl echt overal boven uit




echt waar!


Toch maar weer verder op mijn speurtocht door dit heerlijke stadje

Waar draken de speelgoedwinkels bewaken




Waar ze geen wipkippen, maar wipdraken hebben






En waar schattige elfjes op rood met wit gestipte schoentjes die draken zomaar weten te temmen


En de moeder van het elfje mij wist te vertellen dat er uit een torentje op de kerk ( waar het duidelijk net Koninginnedag was geweest )
ieder heel en half uur een draak te voorschijn komt.

Jammer genoeg was ze deze tere ziel vergeten te vertellen dat die akelige St Joris erachteraan kwam om de draak te doden, want dat heb ik eigenlijk liever niet, maar goed.... je kunt niet alles hebben....

Wel geweldige straatnamen onder prachtige lantarens

En nog meer mooie straatjes.....

En dan verlaat je de stad weer door een prachtige poort

Onderweg nog ééntje dan, om het af te leren....

Want zo langzaam maar zeker moest ik me weer bij dochter melden en op huis aan. Ik moest immers ook nog naar zus die jarig was.

En daar stond het eten al klaar, dus dat was fijn. En erg gezellig

Maar één ding is zeker. Amersfoort is zeker nog een bezoekje waard.Ik was er nog nooit geweest, maar wil er zeker nog een keertje naar terug. Wanneer de OLV toren wel open is om te beklimmen. En ik ook genoeg tijd heb om een rondvaart te maken, en misschien zelfs wel één van de interessante stadswandelingen met het Gilde Amersfoort te maken. Nog een kleine drie weken werken en dan heb ik twee weken vakantie....

Tip van de dag: Bezoek sprookjesachtig Amersfoort eens



Geen opmerkingen:

Een reactie posten