maandag 16 mei 2011

Boeken en films

Ondanks dat ik (bijna) niet heb geblogd verleden week, heeft mijn leven ook weer niet helemaal stil gestaan. En na mijn laatste up-date van wat ik heb gelezen en gezien, heb ik ook al weer heel wat letters verslonden en films gezien.

Ik zal met de boeken beginnen. Sterrenregen van Marian Keyes bleek toch een enorm leuk boek, met een aan het einde onverwachte diepgang te zijn. Heel verrassend. Ik had overigens ook nog een Harlan Coben gelezen, nl Geleende tijd. Ook een goed geschreven boek, die de spanning goed weet vast te houden. Ik heb er nog meer van deze schrijver, dus wat dat betreft nog lang niet uitgelezen. Maar nu ben ik voorlopig weer eens aan de 3564 pagina's van de Aardkinderen Saga bezig.Het nieuwste boek is uit, dus wilde ik de andere ook nog eens herlezen. Ik ben nu in het derde boek bezig, en het vlot lekker Het herlezen van een boek is als het zien van een oude bekende wordt wel eens gezegd, en zo ervaar ik het ook.En tegelijkertijd lees en lees ik, omdat er nog zoveel op mijn DVDtje staat Voor de bezitters van dit betreffende DVDtje heb ik trouwens een tip. Ik had hem nog niet gezien, maar Het Pauperparadijs van Suzanna Jansen staat er ook op. Een heel intrigerend boek, van een stukje vaderlandse geschiedenis, maar dan over de mensen die het betrof....

Voor zover de boeken.

Dit is het rijtje films die ik sinds de laatste update

Arthur
Mothersday
Winnie the Poeh
The Troll Hunter
Unknowkn
Hall Pass

Heeel verschillende films. 

Arthur, een ondanks zijn kinderachtige gedrag toch zeer charmante man. Leuke film, geen hoogvlieger, maar best aardig. 

Mothersday.....Een thriller met een hoog Saw-gehalte. Dochter en ik zijn echt wel wat gewend, en we houden wel van flinke bloedspetters over het beeld, maar zelfs wij keken elkaar af en toe aan met een blik van ehhh ja wat voor blik eigenlijk. In iedergeval een film voor mensen die van dit genre houden en een hele sterke maag hebben

Winnie the Poeh. Tja, wat valt er te zeggen over Winnie the Poeh. Niet veel eigenlijk, Winnie is Winnie. Wel een tip bij deze film: Al lopen de schoonmakers de zaal al binnen. BLIJF ZITTEN TOT HET EIND De aftiteling is bij Poeh films altijd al leuk, maar de film is pas afgelopen alsie op is!

Unknown  Knap in elkaar gezette spannende film, die je op het puntje van je stoel houdt. Er vloeit amper bloed, maar echt, je zit bijna de hele film op het puntje van je stoel, je af te vragen wat er dan nu weer gaat gebeuren.

Hall Pass Komedie met redelijk hoog onderbroekehumorgehalte over twee mannen die een weekje *vrij* van hun huwelijk krijgen, om er achter te komen dat het vrije leventje helemaal niet meer zo makkelijk en leuk is als zij wel dachten.

En, nee, ik heb er geen over geslagen, maar ik heb wat mij betreft de beste voor het laatst bewaard. Trolljegeren AKA Troll Hunter. Een Noorse film, en ik kan er niet omheen, die Noren maken echt leuke films.

( SPOILER, als je de film nog wilt zien, kun je dit misschien beter niet lezen)Ok, geen echt nieuw concept, want Blair Witch was ze voor. De film begint nl te vertellen dat er ugh uur aan film naar een zeker  instantie gestuurd was, en dat ze daar deze film uit hebben samen gesteld. Drie jongeren gaan voor een schoolproject een man, die als berenstroper bekend staan volgen, omdat de activiteiten die deze man doet wat verdacht zijn. Deze man blijkt voor de TSS te werken, de Troll Security Service. Hij is degene die de trollenpopulatie van Noorwegen onder controle houdt. Maar omdat hij geen gevaren toeslag of nachttoeslag krijgt wil hij nu best in het openbaar treden met zijn verhaal. Nu weten we eindelijk waarom al die ugly stroomkabels zo door het landschap lopen. Die zijn nl helemaal niet om de stroom van A naar B te krijgen, neehee, die zijn om de trollen daar te houden waar ze horen. En de muskusos... Die is niet uitgezet ter natuurbehoud, neehee, dat is voer, voor de trollen!Nou moet ik eerlijk zeggen, ik ben ook dol op dat Noorse taaltje, dus misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, maar ik mag de Noorse humor ook wel.Beetje zwartgallig hier en daar, goed passend ook wel bij het genre. En waar de Balir witch eigenlijk niet echt een samenhangend verhaal had, daar heeft deze film het wel. Kijk door de schoonheidsfoutjes heen ( ik ga ze niet verraden, misschien zie je ze dan ook niet Beetje cultig, maar als je ervan houdt is het een geweldige film.

Tip van de dag: Noorse les?!?!?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten