zondag 6 februari 2011

Luchtkastelen en inzichten

Waarschuwing vooraf: Als je alleen maar echt leuk wilt lezen, dan kun je dit blog beter overslaan......

Het leven is leuk..... Is dat wel zo? Ik roep het zo vaak, je moet het wel zelf leuk maken. Maar wat nou als blijkt dat je één groot luchtkasteel hebt gebouwd, en nog wel op drijfzand ook? Want leuk is natuurlijk heel betrekkelijk.Je hebt instant leuk, en langere termijn leuk. En ik maak me al een flinke poos *schuldig* aan instant leuk.

Als we het dan toch over leuk hebben. Leuk hoor, zo'n hormonologe. Mijn *problemen* met de pre-menopauze zijn aangepakt. En sinds lang is mijn hoofd weer helder. Maar zo helder dat ik weer goed om me heen kijk, en daar schrok ik van. Zoals ik al zei, instant leuk.. Oftewel lekker weglopen voor zaken die niet zo leuk zijn. En als je dat maar lang genoeg doet, kom je er achter dat die zaken een veel beter uithoudingsvermogen en langere adem hebben dan jij. Ik ben ingehaald.....

Ik kan veel , lang en hard roepen dat mijn leventje heel aardig verloopt, maar zoals een toentertijd goede vriendin en ik altijd zeiden: "Zeg het nog een keer, dan ga je het misschien zelf geloven"

En mijn problemen? Die zijn eigenlijk heel praktisch, heel, ehhh, laag bij de grond  van aard. Ik woon al bijna 25 jaar in mijn (huur) flatje. En van die bijna 25 jaar ben ik er twintig samen geweest met een heel handige man. En die heeft heel wat geklust in ons flatje. Maar wel op geheel zijn eigen wijze..... En nu sta ik er dan alleen voor. Met twee linker handen en een enorm gebrek aan energie.Ik heb eigenlijk weinig zin om hier precies  mijn -klus-problematiek tot in de puntjes uit de doeken te doen, maar wat ik er wel over kan zeggen is dat er veel handigheid, energie, en ook een flinke berg geld aan te pas moeten komen. Dat eerste is aan te leren, ik weet ook dat je vaak tot meer in staat bent dan je zelf denkt, maar de volgende twee, daar maak ik mij ernstige zorgen over. Leeuwen en beren.... Ik weet maar al te goed hoe ze eruit zien, op het ogenblik doen ze niet anders dan door mijn hoofd spoken......

Maar goed, onder het motto -hetleveisleuk-, tel-wat-je-hebt-niet-wat-je-mist toch ook nog even iets leuks. Om te beginnen heb ik mijn probleem onder ogen gezien, en dat is al heel wat. Me over een hele berg schaamte heen gezet en er in iedergeval een aantal mensen al wat over verteld ( en bij deze dus een heleboel.....) Die schaamte maakte haast dat ik de vandaag al gemaakte afspraak met mijn zus en vader had afgezegd. Ik had al de hele ochtend lopen huilen, en zag het eigenlijk niet zitten om *gezellig* op visite te gaan.Maar ja, zo vaak zie ik mijn vader nou ook weer niet, en  bovendien was mijn vader wel de laatste die ik wilde laten weten dat ik problemen heb. ( ja, weer die schaamte en trots)  Ik had zus  vaag op de hoogte gebracht dat het *even* niet zo lekker met me ging, maar dat ik er toch gewoon een gezellige middag van wilde maken. Eerst gewoon afleiding van mijn problemen.En we hebben een gezellige middag gehad. lekker zitten klaverjassen, en heerlijk gegeten. Zwager had Coq-au-vin gemaakt. Nog nooit gegeten, en het was zalig. Als toetje had hij tart tartin gemaakt. Zalig gewoon!

En nu? Nu plan de campagne gaan maken. Wat moet gedaan worden, wat kan ik zelf, waar moet ik hulp voor trachten te vinden. En tja, vakantie dit jaar???? Dat gaat er vrees ik gewoon niet inzitten. Zowel wat tijd, maar belangrijker nog, wat geld betreft. Ik moet eerst de *puinhopen* uit het verleden gaan ruimen.....

Tip van de dag: Je kop in het zand steken en/of weglopen heeft maar tijdelijk zin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten