donderdag 24 februari 2011

Bij de dokter.......

Tja, en dan moet ik het volgende toch echt nog even kwijt....... Het was gisteren echt een super leuke dag. Wat mij betreft kleeft er één grote MAAR aan. Hoe joviaal en aardig dokter Ted ook was, hij is echt een schoolvoorbeeld van een man en huisarts. Ok, de feiten over de overgang kunnen dan misschien wel kloppen, maar waren alles behalve volledig. En wat ik met name verschrikkelijk jammer vond, was dat weer die psychische klachten zo simplistisch worden afgedaan met:  Je slaapt slecht, je slijmvliezen drogen uit en daar heb je dan slechte seks door, dus niet zo gek dat je een *beetje* depressief wordt.

En dat is mijns inziens de reden dat zo veel vrouwen door lopen te tobben. Want zo werkt het dus niet. Ik zou er bijna een beetje venijnig van worden en willen zeggen: Dat jullie mannen nou chagrijnig worden als je niet genoeg seks krijgt wil nog niet zeggen dat dat bij ons vrouwen in de overgang dus de reden is dat we *wat* labiel en of depri worden van die overgang. Het zijn de hormonen. En niet dat gebrek aan  progesteron of die oestrogeen, maar een heel ander hormoon zorgt voor deze stemmingsveranderingen. Die wel degelijk zo ernstig (kunnen) zijn, dat je jezelf niet eens meer herkent

Ok, ik weet dat ik nu ook generaliseer. Niet alle mannen worden chago van te weinig seks, maar het blijkt dus wel weer, als je met dit soort klachten naar een huisarts gaat, zonder een beschuldigende vinger, ze hebben er gewoon te weinig know-how over. Bovendien is er in die hele overgang nog een veel listigere periode dan de menopauze zelf. En dat is die premenopausale fase. Je menstrueert nog super regelmatig, je hebt nog helemaal geen opvliegers, alleen die nare stemmingsverandering. Ja, opvliegers in de vorm van zo boos worden om dingetjes dat je jezelf echt niet meer in de hand hebt. of zo verdrietig dat je de hele dag wel kunt huilen, al is er niet eens een aanleiding voor. En ga daar maar eens mee naar de dokter." Ga maar fijn leuke dingen doen, dan knapt U vast weer snel op" Of ze zetten je aan een antidepressiva waar je tig kilo van aankomt, nee daar word je stemming een stuk beter van. Niet duzzzzz

En het *leuke* van deze klachten is, dat her- en erkenning al zo verschrikkelijk veel kan doen. Ik merk dat nu ik mijn klachten onderkent en aanvaard heb, en er dus erg open over geworden ben dat veel vrouwen het heerlijk vinden om er over te praten. Eén van de redateuren (trices uiteraard ) heeft zo ook nog een poosje met me zitten praten. Ze vond het gewoon heerlijk om even haar verhaal kwijt te kunnen, en te weten dat het niet aan haar lag, maar dat het klachten zijn waar iedere vrouw mee te maken kan krijgen. Zelfs één van de bekende schaatsters ( en ik ga niet verklappen wie) zei me na afloop, toen we foto's maakten, dat zij er ook zo veel last van had gehad.

Ik kan het wel van de daken schreeuwen: Vrouwen verenigt U! En ga naar Care for Women Het ligt niet aan jou, en er is misschien wel wat aan te doen, en niet alleen maar die nare enge hormonen, waar je kanker van krijgt. Want ook dat wordt altijd zo lekker benadrukt, de nare gevolgen, maar niet wat er eventueel nog anders gedaan kan worden. Dat wordt vaak smalend afgedaan met: " Tja, als je daarin gelooft....."

Waar ik heilig van overtuigd ben, is dat als klachten serieus genomen worden, dat dat al de helft van de klacht kan schelen. En daar hebben de huisartsen vaak ook niet eens tijd voor. Niet omdat zij niet willen, maar omdat de zorgverzekeraar nou eenmaal de dienst uitmaakt en een consult nou eenmaal maar 8 minuten mag duren ( als je boft, want anders zijn het er maar 6!)

Persoonlijk hoop ik dat er ooit in één van de koffietijden en aanverwante programma´s eens een goed en lang segment aan de overgang besteed wordt. En dan de hele overgang, de pre-, peri- en postmenopausale fase. Zodat we nu eindelijk eens niet als een stelletje hysterische ( is al afgeleid van de baarmoeder, dat woord.....) vrouwen worden afgedaan.....

Tip van de dag: Neem jezelf serieus, praat erover, laat je niet afschepen. Ja, de menopauze is een natuurlijk iets, maar zoals Myrna al zei: " We hebben mensen op de maan gezet, hier is toch zeker ook wel iets op te vinden dat het een beetje gemakkelijker wordt?"

1 opmerking:

  1. Goed gesproken !! En wat een leuk verslag van je dag ;-) Toch wel heel leuk om een keer mee te maken. En met Corrie Konings op de foto, tja, daar doe je het voor ! Was haar 3D kaart trouwens nog mooi geworden ? Dat heb ik niet meer gezien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen