vrijdag 12 november 2010

Nappi


Goed, de andere helft van afgelopen zondag. Ik ben zelf niet echt een stedenbezoeker. Misschien nog wel als ik iemand bij me heb die de stad goed kent, en die dus de leukste plekjes kan laten zien, maar als dat niet het geval is trek ik liever een beetje de natuur in. Dus op de kaart gekeken in wat voor omgeving Leuve lag. Laat dat nou vlak bij Waterloo liggen! Super interessant natuurlijk, want daar is toch wel een stukje geschiedenis gevormd.

Zo gezegd, zo gedaan, wij richting Waterloo.In het dorp konden we geen aanwijzing van de aanwezigheid van Napoleon vinden. Maar op een gegeven moment zag ik een bord, een soort pyramidevorm, met een bolletje erop. "Staan we straks nog bij de pyramide van Austerlitz" grapte mijn gezelschap nog. En ja hoor! Daar stond inderdaad een soort van pyramide. Alleen heet hij hier dus de Butte de Lion




Maar goed, we hadden er al een flink stukje rijden op zitten, dus zijn we eerst maar in de bivak van Nappi neergestreken, (  le bivouak de l'Empereur ) Het weer was nou ook niet echt om over naar huis te schrijven, dus we hadden wel een lekkere bak koffie verdient, met een stuk kriekentaart. En daarna moesten we natuurlijk ook het plaatselijke en al door Napoleon gedronken bier proberen. Uit echte authentieke stenen bekers. Heerlijk, ietwat zoet donker bier. Een aanrader.

Maar ja, we waren natuurlijk niet alleen voor de plaatselijke lekkernijen gekomen, dus toch maar eens richting slag(cht)veld. De Butte du Lion is een herdenkingsmonument, en betekend simpelweg heuvel van de leeuw Maar ik zag natuurlijk al weer een andere uitleg. Want als je de steile ( en ja, die is echt steil, zo steil zelfs dat je ervoor gewaarschuwd wordt dat je een goede conditie nodig hebt.....) trap opklimt zie je eigenlijk alleen nog maar de *butt of the lion*.....

Maar goed. evenzogoed een interessant uitje.Er zijn een aantal zaken te bekijken.Het hele museum gebeuren is vrij uitgebreid, en je kunt zelf uitmaken wat je wilt doen Zo is er dus de herdenkingsheuvel, er is een panorama , een wassenbeeldenmuseum, en bij de heuvel horen ook nog twee films, die de hele slag netjes overzichtelijk laten zien. Jammer genoeg spreken de beide films elkaar ene beetje tegen, bv in aantallen van de legers, en aantallen gewonden, maar ze geven denk ik toch wel een aardig beeld van wat er toen gebeurd is.Je kunt zelfs een Tour de Bataille maken , met ene bus word je dan rondgereden langs de slagvelden, die nog in hun geheel bewaard zijn gebleven. Jammer genoeg voor ons was het dus niet echt helder weer, want uiteraard hebben we de klim gewaagd. En naar beneden ging en stuk makkelijker dan omhoog, dat kan ik je wel zeggen!

Alles bij elkaar vond ik het een leuke trip, heel interessant te om op een plek te staan die zo belangrijk is geweest voor de geschiedenis van Europa.

 Tip van de dag: Mocht je toch eens in de buurt zijn..........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten