vrijdag 15 juli 2011

Dode bijtjes

In mijn laatste blo schreef ik over de dode bijtjes, die ik onder de lindebomen had zien liggen. Zoals ik al schreef nam ik gewoon aan dat zij zich letterlijk dood hadden gewerkt. Maar inmiddels ben ik er op vrij onsympathieke wijze achter gekomen, dat je door dingen zomaar aan te nemen , of *gewoon* te geloven wat je verteld wordt hele verkeerde dingen voor waarheden weg kunt geven.

Duzzzzz,

heb ik navraag bij een imker gedaan. Zomaar op internet gegoogled naar een imker, contactformuliertje ingevuld, en voilá , vandaag had ik antwoord:

Dag Irene,
Wat leuk dat je dit opmerkt! Linde is inderdaad een van de belangrijkste drachten voor de bij.
In de zomer is de 'slijtage' onder bijen echter enorm; doordat ze zo hard werken leven de bijen in de zomer maar 6 weken. Om een volk op sterkte te houden legt de koningin in die tijd bijna 2000 eitjes per dag en ook datzelfde aantal sterft dagelijks. Bijen sterven voornamelijk terwijl ze honing halen dus het kan inderdaad kloppen dat er veel dode bijen onder de lindebomen liggen.
Vogels vinden bijen trouwens vaak ook wel lekker, als er wat mussen (en vooral mussen en merels) langskomen zijn vaak de meeste dode bijen weg.

Leuk je interesse in de bijen. Ik weet niet of je in de buurt van Bussum woont? Kom vooral eens een keer langs op ons bijenhuisje. Op 17 september is er een grote open dag maar zowieso zijn we op zaterdagochtend rond 11:00 uur aan het imkeren daar

 
Dus mijn vermoeden was juist, en waar ik dus nog niet aan gedacht had, weer een makkelijk feestmaal voor de aldaar volop bivakkerende vogels.

Wat is de natuur toch goed hè!!

Tip van de dag: Als iemand eens iets zegt wat niet klopt, laat dan op een respectvolle manier weten dat het anders ligt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten