woensdag 1 januari 2014

Feestdagen kater

Ik vind de feestdagen altijd geweldig, op mijn eigen manier. Van kerstkaarten komt het niet altijd, vaak niet zelfs. Bedankt iedereen die mij toch altijd weer een kaartje stuurt, want ik vind het zo leuk ze te ontvangen. Dat is een puntje van mezelf wat ik wel eens een beetje minder vind. Mijn motto is niet voor niets.Wat gij niet wilt dat U geschied... Maar dan ook juist een beetje andersom. Wat jou vreugde schenkt, doe dat vooral bij een ander. En eigenlijk hoort ( vaker) een kaartje sturen daar dan ook wel bij.

Maar goed terug naar de kater. wat bedoel ik daar nou precies mee. De feestdagen zijn voor mij altijd de ultieme smoes om "het leven"even stil te zetten. Te druk met boodschapjes doen..... De enige tijd in het jaar dat ik van mijzelf onbeperkt in mijn karretje mag gooien wat leuk, lekker en fijn is. De rest van het jaar ben ik op het krenterige af, omdat er nog zoveel dingen zijn waar ik mijn geld beter voor kan gebruiken ( vakantie, leuke dingen doen, huisje verder opknappen) Te druk met versieren....Die boom komt er, nog ieder jaar een echte, wat er ook gebeurt. Op het werk loopt geen enkele dag zoals het "hoort" Maar dat mag, want tussen kerst en oud en nieuw mag alles...Heerlijk vind ik die lange donkere avonden, kaarsjes aan, en genieten van de lichtjes in de boom.

Kortom, tijdens de feestdagen zet ik het "gewone" leven even op pauze, en geniet ik volop van alles wat deze leuke dagen te bieden hebben.

En dan zijn ze ineens over. het gewone leven begint weer.En dat is wat ik bedoel met die kater. De feestdagen zijn over. Alles gaat weer terug naar "normaal" geen smoes meer om hier en daar steekjes te laten vallen, want er zijn geen feestdagen meer om de "schuld" te geven dat alles net even anders is.Die lange donkere en vooral koude avonden zijn ineens een stuk minder leuk.

Was ik vroeger dol op de winter, met het verstrijken van de jaren neemt de behoefte aan een winterslaap kwadratisch toe. Eind maart, misschien half april wakker worden, lijkt me zalig. Niks van al die kou en korte dagen, waarop scooteren veel minder leuk is dan in de andere jaargetijden beleven. Gewoon er lekker doorheen slapen. En dan zo uitgerust wakker worden, dat je de rest van het jaar met 5 á 6 uurtjes per nacht meer dan genoeg geslapen hebt. Heerlijk lijkt me dat.

Eén januari is voor mij bij uitstek een filosofeer-ochtend. Ik filosofeer niet zozeer over het formuleren van goede voornemens. Dat vind ik zo'n onzin om dat tot één januari te beperken.Maar wel filosoferen over het leven in het algemeen.

We veranderen constant. Meestal gaat het zo subtiel dat je het zelf niet eens merkt. Soms ook niet. Zo besefte ik vanmorgen dat ik het laatste jaar ( misschien bestrijkt het ook meer of minder tijd hoor, daar wil ik niet over strijden) heel erg verandert ben. Zo kwam er tijdens het uitlaten van de hond een grote behoefte op om te bloggen, om deze gedachten te delen. Zou ik vroeger bij binnenkomst direct achter de computer gedoken zijn, zo heb ik vandaag eerst even de keuken recht getrokken

Ik had trek in warme croissantjes met karamelspread. En ipv zoals ik vroeger gedaan zou hebben, te midden van de puinhopen croissantjes in de oven frommelen, en dan snel achter de computer, heb ik dus eerst die keuken aangepakt. De kids hadden gisteren netjes alles in de keuken geparkeerd van het grote feest. En ik heb dat vanmorgen netjes weggewerkt. Een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd Wat dat betreft ben ik een stuk gedisciplineerder geworden, en dat bevalt me best! Ik voel mij niet langer, zoals de amerikanen dat zouden noemen "huishoudelijk challenged".

Goed, 2013 was een..... En nu vliegen er vele woorden door mijn hoofd, en ik kan er eigenlijk niet één vangen. Een jaar vol veranderingen zal ik er maar van maken.Onvermijdelijk, want alles verandert altijd. Hier in Rotterdam staat op een gebouw een mooie spreuk:

You have to change to stay the same.

Mooi vind ik die gedachte. Als je dat al zou willen hoor, hetzelfde blijven. Diep ook, soort vicieuze cirkel, een hond die zijn staart probeert te grijpen.Uiteraard wist ik bij deze gedachten ( die dus al tijdens het hond uitlaten door mijn hoofd spookten) het juiste beeld te vinden.


Veranderingen horen bij het leven, bij het ouder worden, en sommige van die veranderingen zijn hard. De zwager die met 47 jaar uit het leven gerukt wordt, dat is er zo één die je kunt missen als kiespijn, maar ja, daar vraagt het leven niet om. Niet om wat je wilt, of wat je aankunt. Het gebeurt gewoon, deal with it. En dat doen we dan maar, met de ups en downs die het leven biedt. En op één januari maak ik de balans op. Ik mis mijn moeder en zwager nog steeds, maar zoals zus al in haar blog schreef, we zitten boordevol goeie herinneringen, en die koesteren we dan maar.

Ik wens iedereen een goed 2014. Tel wat je hebt, en denk aan de goede herinneringen bij wat je mist. En als je iets mist wat je graag zou willen hebben, go for it!

Tip van de dag: Filosoferen mag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten