woensdag 25 juli 2012

Haast

Nog niet zo lang geleden heb ik het -zevenminutenverhaal- nog opgeschreven, ter lering ende vermaak van allen ( dat hoop ik tenminste!) En vandaag had ik het weer. Nee, ik had zelf geen haast, maar ik werd er wel mee geconfronteerd. En met de juiste bui en instelling kan haast een vermakelijke zaak zijn.

En dat laatste besef je natuurlijk pas als je zelf verre van haast hebt. Het is werkelijk ongeevenaard zalig weer, en bovendien is de avonddienst op het ogenblik zo rustig, dat ik alle tijd had. Dus geheel tegen mijn eigen gewoonte in heb ik me eens aan de max snelheid voor scooters op de openbare weg, binnen de bebouwde kom gehouden. Gewoon, zomaar, om van het heerlijke weer te genieten ( het wordt eindelijk weer ietsje frisser, en bovendien, rijden op de scoot is nu herlijker dan heerlijk!)

En dan zie je pas, hoe grappig haast kan zijn. Notabene een auto met bagagekoffer, en helemaal volgepakt, kwam als een dwaas op mij afgereden. Ik braaf aan de kant, hij er langs, om vervolgens heel hard op de rem te moeten stampen, voor de volgende brave burger, die net als ik blijkbaar geen haast had.

Om te beginnen vroeg ik mij af of deze mensen hun vakantie niet helemaal verkeerd beginnen. Racen in de bebouwde kom?!?! Om ehhh zeven seconden te verdienen? Volgens mij kun je beter je vakantie gelijk in laten gaan op het moment dat je in de auto stapt, en je daar al te onthaasten.

Maar goed, ik ken het wel. Als je zelf haast hebt, lijkt het wel of de hele wereld ( vaak het overige verkeer) alleen maar zit te (*&^$ op de weg, en er alleen maar is om jou in de weg te zitten. Vijftig is natuurlijk AB-SO-LUUT een ontoereikende snelheid om überhaupt ergens te komen. Dat je er maar seconden mee wint, dat doet er niet toe. Voor het gevoel gaat het echt véél sneller als je het gas een stuk dieper intrapt. Of in mijn werk bijvoorbeeld. Haast/het druk hebben, werkt zo contra productief. Want door gehaast te doen krijgen de mensen vaak het idee dat ze wat te kort komen, en pakken dus juist wat meer tijd, ergo, je bent juist langer bezig.

Ik weet niet van wie de wijze uitspraak komt, maar vroeger thuis hoorden wij die nogal eens:

Alleen rust kan je redden

En dat blijkt maar weer eens een waarheid als een koe!

Tip van de dag: ....3x raden ;-)
.

1 opmerking:

  1. Als je jezelf gaat haasten ben je uiteindelijk meer tijd kwijt !!!

    Groetjes
    Nico

    BeantwoordenVerwijderen